جمشید پوراحمد
یکی از مسائل عمده تاریخ معاصر ما رو در رویی سنت با مدرنیته است، در این زمینه گروهی ارزشهای سنتی و دینی را پیش میکشاندند و گروهی ارزشهای بومی و ملی ایرانیان را.
ولی در این میان. گروهی هرچند کم و اندک هم بودند که از دیدگاه سنت و جایگاه مدرنیسم، به تعریفی بینابینی رسیدهاند.
****
آموزش و تحصیل بانوان در تاریخ پر فرازونشیب مملکتمان، مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده است؛ دشواری آموزش و تحصیل و یادگیری دانش تا زمانی ادامه یافت که با تاسیس دانشگاه این امکان فراهم شد تا بانوان بتوانند برای ادامه تحصیلات عالیه، راهی شهرهای بزرگ شوند؛ بانوانی که گام در راه کسب دانش نهادند و تعهد بیشتر خویش را به آیندگان نشان دادند.
باید این نکته را مورد تاکید قرار داد که موسسان نخستین مدرسههای ویژه آموزش بانوان با این کار، خود را به خطر انداختند و ادامه دهندگان راه آنان نیز، در راه اعتلای آموزش زنان و دختران، فداکاری و از خودگذشگیهای فراوانی کردند.
این فداکاریها در حوزههای آموزش و کسب دانش، با تکیه بر شاخصههای فرهنگی، بومی و طایفهای فعالان این حوزه، آنان را به نمادی تبدیل کرد که در تاریخ فرهنگی و اجتماعی منطقهشان ماندگار خواهند شد.
دوستداران آموزش و کسب دانش، با گام نهادن در این مسیر شریف، به ناچار از زادگاه خویش جدا شدند تا برای در اختیار قرار دادن امکانات تحصیلی، بتوانند راهنما و راهگشای دیگر بانوان سرزمینمان باشند.
در میان این جمع فداکار و ایثارگر، ساره یاور، رئیس اداره آموزش و پرورش «نیک شهر» یکی از این زنان شاخص است.
او بخش بزرگی از زندگی خود را صرف فراهم کردن شرایط مساعد تحصیلی برای زنان و دختران منطقه کرده است.
ساره باور در عرصه مقدس آموزش و یادگیری، لباس رزم پوشید و در این کوشش فرهنگی، دوشادوش مردان فرهنگی، با وجود بسیاری از سرزنشها و نکوهشها فقط با یاری خانواده به ویژه پدر خود، از تهران تا نیک شهر، تحصیلاتش را ادامه داد تا امروز در راس سازمان فرهنگی و آموزشی زادگاهش در خدمت هموطنانمان سرگرم کار باشد.
ساره باور با تمام ضعفها و کمبودهای حوزه آموزش کشور، توانسته با تلاش و کوشش مثالزدنیاش، از مدیران موفق و مردمی نیک شهر شود.
نکته قابل تامل اینکه این مدیر موفق و آموزگار شریف، در مجموعه مستند-داستانی «فنگ شویی ذهن» در نهایت سادگی و زیبایی در نقش خود به عنوان یک -سرباز فرهنگ- حضوری موثر و دیدنی دارد…